Tarinat

Urban Gourmet – ruokakulttuurin uuden tason digitalisaatio

Dieta Oy | 14.06.2024

Suoraan ylöspäin Kallion suuntaan Hakaniemen metroasemalta löytyy jotakin, mitä et löydä mistään muualta - ainutlaatuinen ravintolakonsepti - tai oikeastaan ainutlaatuinen elämäntapakonsepti, koska tarkemmin ottaen siitä Urban Gourmetissa, tuttavallisemmin UG:ssä, itse asiassa on kyse.

In English >>

UG_facebook2

UG_tilatUG-konseptin takana on Doron Karavani, menestynyt yrittäjä, jolla on valtavasti kokemusta ravintola-alalta. (Kuvat: Juuso Jatkola)

Konseptin takana on Fafa'sin perustaja Doron Karavani, menestynyt ravintolayrittäjä, jolla on valtavasti kokemusta ruokapalvelualasta. Myös UG-konseptin idea nojaa Karavanin kokemukseen. ”Halusin käyttää hankkimaani tietoa luodakseni jotain uutta, jolla on potentiaalia tehdä jotain hyvää muille”, Karavani valaisee. Alun perin hän keksi UG:n idean covidin aikana. ”Covid oli niin surullista aikaa, niin monet unelmat romahtivat, ja alallamme nähtiin paljon konkursseja”, hän muistelee ja jatkaa: ”Halusin tehdä jotakin, joka auttaisi nuoria keittiömestareita menestymään ja kokeilemaan konseptejaan vähemmän riskialttiilla tavalla.”

Nuorelle ravintolayrittäjälle alku voi olla hyvin vaikea. Keittiömestarina olet taiteilija, mutta kun perustat oman yrityksen, tulisi sinun myös ymmärtää paljon markkinasta ja liiketoiminnasta. ”En halunnut nähdä tulevaisuutta, jossa vain kansainväliset pikaruokaketjut pyörittävät show'ta”, Doron selventää ja jatkaa: ”Niinpä suunnittelin digitaalisen alustan, jonka avulla keittiömestarit voivat keskittyä taiteeseensa ja joka auttaa heitä kaikessa muussa.” Keittiömestarien valinta UG:hen oli melkein kuin tv-formaatti MasterChef. Keittiömestarit laittoivat hakemuksen UG:hen, ja sitten ryhmä ammattilaisia yhdessä Karavanin kanssa kävi hakemukset läpi ja valitsi konseptin kokonaisideaan parhaiten sopivat.

UG31052024_1

Uusia mahdollisuuksia dataa hyödyntäen

Vaikka kaikki edellä kuvattu tekee konseptista jo melko ainutlaatuisen, se on vasta varsinaisen tarinan alkua. Koko konseptin idea alkaa todentua vasta, kun alat käydä UG:ssä useammin. ”Valitsin digitaalisen lähestymistavan konseptille, koska maailma on menossa siihen suuntaan”, Doron sanoo ja jatkaa: ”Mutta se antaa meille myös mahdollisuuksia, joita meillä ei ole ollut aiemmin – tavoitteenamme on kerätä riittävästi dataa ja käyttää sitä ymmärtääksemme, miten voimme kehittää liiketoimintaamme hyödyttämään asiakkaitamme eniten.”

Lähitulevaisuudessa UG-sovellukseen lisätään vielä ominaisuuksia, jotka vievät kaiken aivan uudelle tasolle. Aina kun vierailet ja syöt UG:ssä, voit antaa profiiliisi linkittyvää palautetta UG-sovelluksen kautta, ja kun olet käynyt muutaman kerran ja jättänyt palautetta, voi sovellus alkaa suositella sinulle erilaisia ruokia aiempien arvostelujesi ja itsellesi määrittämäsi profiilin perusteella. Voit esimerkiksi kertoa sovellukselle, että olet aktiivinen henkilö, joka on kiinnostunut pitämään huolta terveydestään, jolloin sovellus osaa suositella sinulle annoksia, jotka tukevat terveystavoitteitasi. Ruokia, jotka varmistavat, että saat riittävästi energiaa aktiivisuutesi ylläpitämiseksi samalla ravintoainearvoista huolehtien. Tai jos tarvitset muutokseen tukea – UG voi auttaa sinua tekemään terveellisempiä valintoja ja tukea sinua elämäntapamuutoksessasi. ”Useimmat ihmiset eivät tiedä, mitä haluavat, ja tekevät valitettavasti myös huonoja päätöksiä”, Doron sanoo ja jatkaa: ”UG-sovellus auttaa sinua syömään terveellisesti ja valitsemaan ruokaa, joka on sinulle hyväksi.”

Jotkut asiakkaista ovat ihmetelleet sovelluksen lataamisen tarpeellisuutta. Vanhempien ja nuorempien sukupolvien välillä on selvä ero. Tämän päivän nuoret ovat syntyneet digitaalisessa ympäristössä, he ovat avoimempia, luonnostaan uteliaita ja valmiita kokeilemaan uusia asioita. Tulevaisuudessa voit ostaa UG:lle jäsenyyden, joka antaa sinulle mahdollisuuden keskittää ateriat UG:lle erittäin kohtuulliseen hintaan. Voit aloittaa aamun aamiaisella ja kahvilla, käyttää tilaa työskentelyyn välissä, syödä sitten lounasta, napata ehkä jotain virkistävää iltapäivällä ja sitten voit vielä jäädä päivälliselle. ”Vanhojen ihmisten tottumuksia on vaikea muuttaa, mutta tämä konsepti on luotu tuleville kuluttajille, opiskelijoille ja nuorille aikuisille, jotka ovat itsetietoisia ja haluavat ruokkia itseään terveellisesti niin henkisesti kuin fyysisesti”, Karavani sanoo. UG on myös ratkaisu aikamme aikahaasteeseen. Jäsenyyden myötä aikaasi kuluu vähemmän ruoan ostamiseen ja valmistamiseen – voit vaan kokoontua sinulle tärkeiden ihmisten kanssa nauttimaan ja syömään.

UG_food

Kestäviä valintoja ja kestävää kumppanuutta

Ympäristöajattelu näkyy UG:n jokapäiväisissä päätöksissä. Sovellus antaa myös paljon tukea ympäristöystävälliseen työskentelyyn. ”Voimme yhdistää keittiöiden taustajärjestelmän toimittajiin”, Doron sanoo ja jatkaa: ”Meillä on helppoa päästä nollahävikkiin”. Ravintolat voivat myös auttaa toisiaan jakamalla raaka-aineita. Myös annokset ovat fiksun kokoisia, mikä auttaa hallitsemaan hävikkiä. Täten on helpompaa pysyä nollahävikkitavoitteessa kuin esimerkiksi buffetravintolassa. "Kun ihmiset alkavat ymmärtää taustalla olevia arvoja, he toivottavasti alkavat tehdä myös erilaisia valintoja. Buffetissa syntyy paljon jätettä verrattuna annoksiin", Karavani tiivistää. Kaikkien raaka-aineiden järkevä käyttö auttaa myös pitämään ruoan hinnan kohtuullisena.

UG:stä löytyy myös joitakin Dieta-pisteiden ReLife-valikoiman laitteita, jotka koostuvat käytetyistä laitteista, jotka ovat käyneet läpi perusteellisen huollon, jossa tarvittavat varaosat on vaihdettu ja laitteet täysin korjattu. ”Haluan toimia kestävästi, joten ostimme myös paljon laitteita käytettynä”, Karavani sanoo. Tällainen uudelleenkäyttö on yksi tapa säästää globaaleja resursseja. Syvähuollon kautta voimme hyödyntää käytettyjä, jo olemassa olevia laitteita, eikä meidän tarvitse välttämättä aina ostaa kaikkea uutena.

Dieta on ollut Karavanin yhteistyökumppani ammattikeittiölaitteissa ja -astioissa jo pitkään. Pitkäkestoisen kumppanuuden taustalla on ennen kaikkea myyntipäällikkömme Keijo Saatsi: "Keijo on suosikkityyppini. Häneen voi luottaa, hän tietää mitä tekee ja hänellä on myös selkeät rajat." Myös ammattitaitoinen lähestymistapa ja kyky ymmärtää nopeasti asiakkaan tarpeet tekevät yhteistyöstä hyvää. ”Hän tekee aina parhaansa, myös hinnoittelun ja toimituksen suhteen”, Karavani sanoo. Aissa Mouton, alueellinen myyntipäällikkömme, saa sen sijaan kiitokset avustaan oikeanlaisten astiastojen löytämisessä UG:n eri ravintoloiden tarpeisiin.

UG_19

UG_ReLifeUG:ssä osa laitteista on Dietan ReLife-kokoelmasta, joka koostuu käytetyistä laitteista, jotka on huollettu perusteellisesti. (Kuvat: Juuso Jatkola)

 

Kohti tulevaisuutta

"Voi olla, että monet ihmiset eivät tavoittele unelmiaan, koska he pelkäävät epäonnistumista. Mutta ei ole mitään, mikä voisi epäonnistua, jos ei ole mitään", Karavani toteaa. Tavallaan siksi suurin epäonnistuminen on itse asiassa se, ettei edes yritä. ”Olen hyvin tyytyväinen siihen, että pystyin tarttumaan ideaan ja sitten ammattilaisten tiimin kanssa viemään sen tähän pisteeseen”, Karavani sanoo ja jatkaa: "Nyt UG on kuin laboratorio, joka kehittyy keräämänsä tiedon avulla. Oikeastaan olemme enemmänkin teknologiayritys kuin ravintola." Ilman ohjelmistoa koko konsepti-idea ei voisi olla olemassa eikä kehittyä.

UG:n startup-malli on todellinen mahdollisuus keittiömestareille, koska heidän ei tarvitse huolehtia vuokrasta tai pääomasta aluksi, ja he saavat keittiön, jossa on kaikki tarvittavat laitteet, ja he saavat kaiken suoran palautteen tuotekehityksensä tueksi. ”Se on kuin täydellinen maailma keittiömestareille aloittaa ja kokeilla ideoitaan”, Doron sanoo.

Koska UG on kuitenkin vielä startup-yritys, se on vielä matkalla kohti täyttä potentiaaliaan. Valitettavasti myös media voi toisinaan toimia haitallisesti, kun tutustutaan johonkin täysin uuteen. Joskus toimittajat muodostavat omia mielipiteitään ja ilmaisevat ne totuutena jostakin asiasta ilman, että he todella paneutuvat ymmärtämään idean kokonaisuutta."Tässä me yritämme luoda jotakin täysin uutta tähän maailmaan. Paikoittain se on ollut haastavaa, koska idea on hyvin paljon edellä kaikkia meille entuudestaan tuttuja ravintolamalleja", Karavani selventää ja jatkaa: ‘Uudet ideat vievät aina aikaa.’

UG:n pitkän aikavälin visiona on auttaa ihmisiä käyttämään vähemmän rahaa hyvään ja terveelliseen ruokaan, tarjota hyvä paikka seurusteluun ja toisten tapaamiseen sekä auttaa keittiömestareita saamaan hyvän alun liiketoiminnalleen.”Haasteet ovat osa prosessia, mutta jos saamme tukea ja tarvittavan ajan – tämä tulee saavuttamaan potentiaalinsa ja tämä tulee toimimaan, koska tulevaisuus on menossa tähän suuntaan”, Karavani kiteyttää.

UG31052024_5

 

Urban Gourmet  |  Porthaninkatu 2  |  00530 Helsinki  |  www.ug-urbangourmet.com

 

 


Lue lisää aiheeseen liittyviä tarinoita

Urban Gourmet – the next level digitalization of restaurant culture

Urban Gourmet – the next level digitalization of restaurant culture

Lue lisää »
Tähtipölyistä yhteistyötä – Michelin-tähdet jaettiin Suomessa toistamiseen

Tähtipölyistä yhteistyötä – Michelin-tähdet jaettiin Suomessa toistamiseen

Lue lisää »
Minne Champagne & Wine – ruokaa viinien ehdoilla

Minne Champagne & Wine – ruokaa viinien ehdoilla

Lue lisää »
Huoltopalvelumme ovat vahvistuneet

Huoltopalvelumme ovat vahvistuneet

Lue lisää »
Peijakka osk. – yli 50 vuotta tyytyväisiä asiakkaita

Peijakka osk. – yli 50 vuotta tyytyväisiä asiakkaita

Lue lisää »
K-Market Maarinsolmu - nimeään isompi kauppa

K-Market Maarinsolmu - nimeään isompi kauppa

Lue lisää »
Urban Gourmet – the next level digitalization of restaurant culture

Urban Gourmet – the next level digitalization of restaurant culture

Lue lisää »
Tähtipölyistä yhteistyötä – Michelin-tähdet jaettiin Suomessa toistamiseen

Tähtipölyistä yhteistyötä – Michelin-tähdet jaettiin Suomessa toistamiseen

Lue lisää »
Minne Champagne & Wine – ruokaa viinien ehdoilla

Minne Champagne & Wine – ruokaa viinien ehdoilla

Lue lisää »
Huoltopalvelumme ovat vahvistuneet

Huoltopalvelumme ovat vahvistuneet

Lue lisää »
Peijakka osk. – yli 50 vuotta tyytyväisiä asiakkaita

Peijakka osk. – yli 50 vuotta tyytyväisiä asiakkaita

Lue lisää »
K-Market Maarinsolmu - nimeään isompi kauppa

K-Market Maarinsolmu - nimeään isompi kauppa

Lue lisää »