Inspiraatio

Teidän verkkokauppanne, olkaa hyvät!

Kirjoittanut Dieta Oy | Jun 1, 2023 12:01:29 PM

Digitaalisuus on maailmassa, jossa elämme, täysin arkipäivää. Viimeistään viime vuosien kriisit ovat osoittaneet kuluttajille ja yrityksille, kuinka digitaaliset osto- ja palvelukanavat mahdollistavat jokapäiväisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen – ne parhaassa tapauksessa jopa mahdollistavat kuluttajille sujuvan kotielämän sekä yrityksille toiminnan vaivattoman jatkuvuuden.

 

 

Internet ei koskaan nuku ja hyvä niin. Verkkokaupat monessa tapauksessa tuovat tuotteet ja palvelut helpommin ja nopeammin saataville kuin perinteiset ostokanavat. Verkkokauppa myyjänä aktivoituu aina välittömästi silloin kun sille on tarvetta, ja se jaksaa väsymättömästi esitellä tuotteet ja palvelut kaikille halukkaille kellonajasta ja paikasta riippumatta sekä useita asiakkaita yhtäaikaisesti palvellen. 

No, mikä sitten on hyvä verkkokauppa? Vaikkakin kliseisesti sanoen, mielestäni hyvän verkkokaupan keskiössä on aina asiakas. Hyvän verkkokaupan täytyy toimia niin kuin sen asiakkaat haluavat sitä käyttää. On tärkeää ymmärtää, mitä verkkokauppa-asiakas vieraillessaan on hakemassa ja miksi hän on verkkokaupassa. Itse ahkerana verkkokauppakäyttäjänä valitsen verkkokaupan aina silloin kun haluan vaivattomuutta, nopeutta ja itsenäistä vertailua eri verkkokauppojen välillä. Tietyt verkkokaupan lainalaisuudet, kuten verkkokaupan käyttämisen helppous, nopeus, maksutavat ja toimittaminen, ovat universaaleja, ja niihin jokainen verkkokauppias pyrkii tarjoamaan omalle asiakaskunnalleen parhaat mahdolliset ratkaisut. Verkkokauppa myyjänä pitää mielestäni olla, leikkisästi sanottuna, hieman ylisuorittaja. Verkkokaupan on hyvä osata esitellä sujuvasti ja faktapitoisesti kaikkia kaupassa esillä olevia tuotteita kaikista eri tuotekategorioista niin, että asiakas pystyy itsenäisesti tekemään harkitun ja luotettavan ostopäätöksen – ilman epätietoisuuden tunnetta. 

Digitaalinen maailma kehittyy jatkuvasti, ja verkkokauppapelikentässä on vitaalia olla ketterä ja muutoshaluinen. Uusia toiminnallisuuksia ja erilaisia verkkokauppalisäosia on tarjolla äärettömyyteen asti. Palaan taas asiakkaan mielipiteen tärkeyteen. Erilaisilla asiakaskyselyillä ja -haastatteluilla pystyy selvittämään, mitä toiveita sen käyttäjillä on verkkokaupan kehityksen suhteen. Käyttäjien mielipiteet ovat kullanarvoisia, jotta fokus kehityksen suunnasta pysyy kristallinkirkkaana ja verkkokauppa muuntautuu sellaiseksi kuin sen asiakkaat sen toivovat olevan.

Jukka Poméll, Dietan eCommerce Manager