Tarinat

Vierumäen laajan ravintolakokonaisuuden toimintaa ja hankintoja ohjaavat kestävyys ja vastuullisuus

Dieta Oy | 11.05.2023

Vierumäellä arvostetaan toimittajakumppanuudessa aitoa liiketoimintaymmärrystä ja pitkäjänteistä kiinnostusta asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin. Toimivan yhteistyön lopputulos näkyy lopulta myös ravintolapalveluiden asiakastyytyväisyydessä.

Vierumäki ravintola-annos Dieta astiatKuva: Vierumäki Sports Oy / Ville Heiskanen

 

Vierumäki on monipuolinen urheilun ja vapaa-ajan keskus, joka tarjoaa koulutusta, ohjelmaa ja aktiviteetteja sekä majoitusta ja ravintolapalveluita laajalle asiakaskunnalle ympäri vuoden. Vierumäen alueella vieraille on valittavana lukuisia ravintoloita ja kahviloita, elämys- ja tilausravintoloita sekä monipuoliset cateringpalvelut, jotka palvelevat niin urheilijoita, kuluttajia kuin yritysasiakkaitakin.

Vierumäki Sports Oy:n ravintolapäällikkö Heikki Hytönen on pitkän linjan ravintola-alan osaaja, joka on uransa aikana ollut avaamassa monenlaisia ravintoloita - cateringpalveluita, ruokaravintoloita ja kahviloita. Vierumäki-uraa Heikillä on takana hieman vajaa neljä vuotta, joiden aikana hän on päässyt suunnittelemaan ja toteuttamaan hyvin laajaa ravintolakokonaisuutta. Työtä konseptien parissa on ohjannut paitsi pitkä kokemus alalta myös halu vastata erilaisten asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin parhaalla mahdollisella tavalla: “Asiakaspalvelun laatu, asiakaskokemus ja viimeistellyt yksityiskohdat ovat koko ajan itselle tärkeintä työssä. Hyvä ruoka ja juoma ovat se perusta, mutta sitten palvelu ja nimenomaan se ihmisten kohtaaminen ovat tärkeä loppusilaus”, Heikki kiteyttää ajatusmaailmaansa.

 Vierumäki ravintola Vierumäki Heikki Hytönen

Kuva 1: Vierumäki Sports Oy / Ville Heiskanen //  Kuva 2: Kuvaaja: Lauri Rotko

Yhteydenpidon helppous monipuolisten kanavien ja työkalujen avulla


Vierumäen ja Dietan yhteistyö on alkanut jo vuosituhannen alussa, ja yhteistyötä on tehty vuosien varrella useampien yhtiöiden kanssa. Vierumäki Sports Oy perustettiin kesällä 2020, ja silloin aloitettiin kilpailutuksen kautta laaja yhteistyöprojekti, jossa ravintoloita uudistettiin ja uusia ravintoloita rakennettiin. Nyt uudistuksen jälkeen esimerkiksi mökkilomailijoille löytyy monipuolisesti vaihtoehtoja itse kokkaamiselle, ja asiakkaat ovatkin löytäneet uudet ja uudistuneet ravintolat hyvin: “Pystymme tuottamaan uusissa ja päivitetyissä tiloissa parempaa laatua, jolloin asiakkaan kokemuskin paranee sen myötä. Vieraamme ovat tyytyväisiä uudistuksiin ja palaute on parantunut, joten uudistuksessa on onnistuttu.”, Heikki kuvailee ravintolapalveluiden kehitystä.

Yhteistyön aikana on hyödynnetty laajasti erilaisia toimintatapoja ja pyritty paitsi tehokkuuteen myös aktiiviseen yhteydenpitoon. Uusia ravintoloita ja konsepteja pohtiessa liiketoimintaymmärrys ja vuorovaikutteisuus olivat tärkeitä, ja näin on voitu löytää myös piilossa olevia tarpeita. “Ihan jo sieltä yhteistyön alusta asti se aito ymmärrys asiakkaan liiketoiminnasta, niistä tarpeista, sekä avoin vuorovaikutteisuus tekivät isosta projektista mahdollisen", Heikki kiteyttää toteutunutta yhteistyötä ja toteaa: “Paras kumppanuushan on, kun asiakas saa vinkkejä tarvikkeista, joita ei edes tiennyt tarvitsevansa. Se kokonaisvaltaisuus on tärkeä, ja se kumppanin myötäeläminen siinä”, Heikki summaa ja luettelee arvostamiaan kumppanin ominaisuuksia: “luotettavuus, toimitusvarmuus ja yhteydenpidon helppous.”

Kun uusia ravintoloita käynnistettiin, astia- ja tarvikemyynnin asiantuntijuus ja kumppanuus ilmenivät myös vastuunjakona projektin aikana. Esimerkiksi baariin tarvittavista perustarvikkeista Hytönen sai asiakkuuspäälliköltä valmiin perusvalikoiman listauksen, jolloin jokaista tarviketta ei tarvinnut erikseen luetella tilaukselle. Kaikki tarjoukset hoidettiin sähköisesti ja tehokkaasti digitaalisin työkaluin. Myöhemmin täydennys- ja korvaushankinnoissa Dietan verkkokauppa on toiminut kätevästi ja sujuvasti. 

Vaikka iso projekti saatiin päätökseen, yhteydenpito jatkuu, ja säännöllisesti kartoitetaan onko uusia tarpeita tullut. Hyvään kumppanuuteen kuuluukin Heikin mukaan myös ymmärrys siitä, että tarpeet vaihtelevat kausittain: “Pitää vaan muistaa se että kumppanuus muuttuu, mutta se ei häviä”, hän summaa.

Vierumäki kahvila Dieta astiat

Kuva: Vierumäki Sports Oy / Ville Heiskanen

 

Vastuullisuus osana arkipäivää

Vastuullisuus on Vierumäellä arkea. Kertakäyttökulttuuria ei ole, vaan myös astioissa ja tarvikkeissa pyritään miettimään useaa eri käyttökohdetta ja hyödyntämään olemassa olevaa. Esimerkiksi ravintoloista uudistusten myötä tarpeettomiksi jääneitä uudenveroisia astioita on siirretty huoneistoihin ja mökkeihin, jotka ovat saaneet samalla luontaisen ilmeen päivityksen.

Monikäyttöisyys, yhdisteltävyys, toimitusvarmuus ja pitkäikäisyys ohjaavat Vierumäen astia- ja tarvikevalintoja. Juomalasit, lautaset, aterimet ja viinilasit ovat läpi kaikkien ravintoloiden samat, minkä ansiosta niitä voidaan siirrellä eri ravintoloiden välillä sen mukaan, missä asiakaspaine kulloinkin on. Vierumäen ravintolapalvelut ovat laaja kokonaisuus, jossa volyymi on suuri. Valinnat tehtiin yhdessä Dietan asiakkuuspäällikkö Minna Miettisen kanssa erottuvuus huomioiden, mutta järkeistäen kokonaisuutta. “Minna toi sitä tehokkuutta vahvasti esille. Me olisimme keittiöpäällikön kanssa ehkä halunneet hullutella ja ostaa joka ravintolaan erilaista, mutta nyt on menty samalla mallilla eri sävyissä, ja silloin astioiden yhdisteltävyys pystytään huomioimaan. Se on ollut kumppaninäkökulmasta iso asia ja kiitos siitä Minnalle”, kiittelee Heikki toimivaa lopputulosta ja jatkaa: “Maailma on niin täynnä kaikkea kivaa ja hienoa, ja aitoa kumppanuutta on järjen ääni järkevistä ja kestävistä valinnoista, jotka sopivat moneen käyttöön.”

Vierumäki ravintola

Kuva: Vierumäki Sports Oy / Ville Heiskanen

www.vierumaki.fi



Lue lisää aiheeseen liittyviä tarinoita

Peijakka osk. – yli 50 vuotta tyytyväisiä asiakkaita.

Peijakka osk. – yli 50 vuotta tyytyväisiä asiakkaita.

Lue lisää »
K-Market Maarinsolmu - nimeään isompi kauppa

K-Market Maarinsolmu - nimeään isompi kauppa

Lue lisää »
Pienennämme hiilijalanjälkeämme Kaukokiito BIO -palvelun avulla

Pienennämme hiilijalanjälkeämme Kaukokiito BIO -palvelun avulla

Lue lisää »
Kymijoen Ravintopalvelut & keskuskeittiö Kapyysi – hyvinvointia maukkaasta ravinnosta vastuullisesti ja tehokkaasti

Kymijoen Ravintopalvelut & keskuskeittiö Kapyysi – hyvinvointia maukkaasta ravinnosta vastuullisesti ja tehokkaasti

Lue lisää »
Aluemyyntipäällikkömme Sami Mäki palvelee Pohjanmaan alueen asiakkaita

Aluemyyntipäällikkömme Sami Mäki palvelee Pohjanmaan alueen asiakkaita

Lue lisää »
Kellahden Kartano – lähiruokaa luonnon helmassa

Kellahden Kartano – lähiruokaa luonnon helmassa

Lue lisää »
Sampotalon henkilöstöravintola – monipuolisesti palveleva ravintolaympäristö

Sampotalon henkilöstöravintola – monipuolisesti palveleva ravintolaympäristö

Lue lisää »