Tarinat

Peijakka osk. – yli 50 vuotta tyytyväisiä asiakkaita.

Dieta Oy | 22.02.2024

Peijakan osuusruokala on Tampereella Valmetin tiloissa toimiva henkilöstöravintola, joka on palvellut asiakkaitaan jo 60-luvun lopulta lähtien.

Peijakka osk:n toimitusjohtaja Vilja Vanonen.Peijakka osk:n toimitusjohtaja Vilja Vanonen.

 

Henkilöstöravintola toimii osuuskuntaperiaatteella, ja Lentokentänkadun kiinteistössä Tampereen Valmetilla työskentelevät henkilöt voivat halutessaan liittyä osuuskuntaruokalan jäseniksi. Jäsenet pääsevät osallistumaan keväällä ja syksyllä osuuskunnan kokouksiin, joiden kautta voivat vaikuttaa ravintolan toimintaan ja kehittämiseen. Osuuskunnan hallitus luo toimilinjat jäsenistön toiveiden mukaan, Peijakka osk:n toimitusjohtaja Vilja Vanonen, tekee yhteistyötä hallituksen kanssa ja toimii yhdessä päätettyjen käytäntöjen toteuttajana.

 

Ravintola kehittyy asiakkaitaan kuunnellen

Vanonen on työskennellyt Peijakan osuusruokalassa vuodesta 2008 alkaen, ja vuoden 2023 alussa hän siirtyi johtamaan toimintaa. Näiden vuosien aikana hän on päässyt jo hienosti näkemään sitä, miten osuuskunnan toiveita kuunnellaan ja ravintolan tekemistä ohjataan niiden suuntaisesti. “Esimerkiksi salaatin ja kasvisruoan tarjontaa on lisätty aiempaan verrattuna viime vuosina merkittävästi”, kertoo Vanonen. Aluksi toivotun salaattipöydän toteutukseen riitti pyöreän mallinen erillinen Girotondo-salaattibuffet, mutta nykyisin asiakkaita palvelee kaksi salaattilinjastoa.

Kokonaisuudessaan ravintola palvelee päivittäin noin 750 ruokailijaa. Keskiviikko on selvästi suosituin päivä, ja silloin ruokailijoita saattaa käydä ravintolassa jopa 900. Ravintolasta löytyy lounasruoan tarjoiluun viisi linjastoa, joista kolme on tavallisia ja kaksi painottuu kasvisruokiin. Kahden kasviksiin painottuvan salaattilinjaston, joita kutsutaan salaattikeitaiksi, valikoimasta löytyy aina myös lämpimiä vaihtoehtoja salaattien lisäksi. Salaattikeitaiden ruoka hinnoitellaan painon mukaan. Asiakkaat valitsevat tuotteet lautaselle ja punnitsevat ruokansa tämän jälkeen kassalla ennen maksun suorittamista. “Hinta määräytyy sen mukaan, miten paljon otat”, täsmentää Vilja.

Linjastoilta löytyvien lounasvaihtoehtojen lisäksi ravintola vastaa myös pöytiin tarjoiltavasta lounaasta sekä 40 neuvotteluhuoneen tarjoiluista ja kahvituksista. Tavallisten työaikojen ulkopuolella järjestetään vielä lisäksi tilauksesta tarjoiluja muun muassa Valmetin asiakkailleen järjestämiin iltatilaisuuksiin. Asiakkaat voivat myös ostaa lounaalta ylijäänyttä ruokaa kotiin tai tilata sitä kotiin vietäväksi erikseen. Myös erilaiset kakut, piirakat yms. leipomotuotteet esimerkiksi juhliin voi tilata ravintolasta kotiin. Lounasravintolassa toimii myös kahvio, jonka valikoimasta löytyy runsaasti suolaisia sekä makeita kahviotuotteita ja erilaisia virvokkeita.

Ravintola palvelee päivittäin noin 750 ruokailijaa.Ravintola palvelee päivittäin noin 750 ruokailijaa.

 

Vaihtelua, teemoja ja kestosuosikkeja

Ruokalista suunnitellaan pääraaka-aineiden osalta kahdeksaksi viikoksi kerrallaan. Listaa käytetään runkona, jonka pohjalta tarkempi menu laaditaan viikottain. Ruokalistojen suunnittelussa huomioidaan sesongit ja muut vuosikalenterin teemat sekä juhla-ajat. Lisäksi listalta löytyy myös joitakin vakiintuneita toiveita, kuten esimerkiksi meksikolainen tulinen “tulipalosoppa”, jota on tarjolla aina perjantaisin neljän viikon välein. “Osa tämän kaltaisista ykkössuosikeista on jo pitkään pysyneet listalla”, kertoo Vanonen ja jatkaa: “Monesti tullaan ihan kysymään, milloin on taas “tulipalosoppaa”. Ruoka on niin suosittu, että monet haluavat tilata sitä samalla myös kotiin.” Välillä järjestetään myös erillisiä teemaviikkoja, kuten esimerkiksi Italia-viikko tai suosikkiruokaviikko.

 

Kestäviä kotimaisia valintoja

Sekä raaka-aine- että tuotevalinnoissa halutaan painottaa laatua ja kotimaisuutta mahdollisuuksien mukaan. Dietalla on ollut ilo toimia jo pitkään Peijakan laitetoimittajana. Ensimmäiset Dieta-padat asennettiin ravintolan keittiöön yli 20 vuotta sitten ja ne palvelivat aina viime kevääseen asti, jolloin tilalle asennettiin uudet Dieta Genier -padat. “Laitevalinnoissa suosimme pitkäikäisiä ja kestäviä laitteita. Kotimaisuus myös näissä hankinnoissa iso tekijä. Emme mene hinta edellä, vaan haemme kestäviä, pitkäaikaisia ratkaisuja”, kuvailee Vanonen hankintaprosessia ja hankintapäätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Sillä, että aiemmat Dieta-padat olivat palvelleet niin pitkään, oli myös vaikutusta siihen, että tarjousta uusista padoista lähdettiin pyytämään Dietalta.

Yhteistyö Dietan ja aluemyyntipäällikkö Päivi Jokisen kanssa on toiminut hyvin. “Päivin kanssa on ollut tosi mukavaa tehdä yhteistyötä, olen ollut tosi tyytyväinen”, kertoo Vanonen. Myös patojen hankintaprosessissa kaikki sujui hienosti alusta loppuun. “Kartoituskäynnin palvelu, jossa käytiin läpi tarvettamme, oli todella ammattimaista ja osaavaa”, kiittelee Vanonen ja jatkaa: “Meille osattiin selkeästi kertoa vaihtoehdoista ja neuvoa meitä valinnoissa. Myös tarjous spekseineen oli selkeä.” Lisäksi kiitosta saa käytönopastus, joka koettiin erittäin hyvänä ja hyödyllisenä. Uusien patojen saama palaute keittiöhenkilökunnalta on ollut myönteinen. Havaittavissa on ollut myös tuotekehityksen huima vauhti – padat ovat kehittyneet kahdessakymmenessä vuodessa merkittävästi. “Tehot ovat paljon paremmat ja massat kuumenevat merkittävästi aiempaa nopeammin”, kertoo Vanonen.

Uudet Dieta-padat asennettiin keväällä 2023.Uudet Dieta-padat asennettiin keväällä 2023.

 

Ykköstavoitteena asiakastyytyväisyys

Osuuskuntatoiminta mahdollistaa sen, että ravitsemuspalveluja pystytään tarjoamaan melko edulliseen hintaan kiinteistössä työskenteleville työntekijöille sekä sen, että palveluun ja tuotteiden monipuolisuuteen voidaan vaikuttaa laajasti. Osuuskunnan jäsenten lisäksi myös asiakkaitten, jotka eivät kuulu osuuskuntaan, toiveita kuunnellaan.

Peijakkaassa halutaan valmistaa hyvää ja monipuolista ruokaa kilpailukykyiseen hintaan. Laadusta ei kuitenkaan haluta hinnan vuoksi tinkiä. Valmistukseen valitaan hyvät raaka-aineet ja pääasiassa kotimaisia tuotteita. Lisäksi tekemistä halutaan kehittää toistuvasti. “Meille se, että olemme trendien harjalla ja että pysymme ajan hermoilla, on tärkeä asia”, kertoo Vanonen ja summaa: ”Asiakastyytyväisyys on ravintolamme tärkein tavoite.”

 


 

Peijakka osk. | Valmet Tampere | Lentokentänkatu 11 | 33900 Tampere 

 


 


Lue lisää aiheeseen liittyviä tarinoita

Huoltopalvelumme ovat vahvistuneet

Huoltopalvelumme ovat vahvistuneet

Lue lisää »
K-Market Maarinsolmu - nimeään isompi kauppa

K-Market Maarinsolmu - nimeään isompi kauppa

Lue lisää »
Pienennämme hiilijalanjälkeämme Kaukokiito BIO -palvelun avulla

Pienennämme hiilijalanjälkeämme Kaukokiito BIO -palvelun avulla

Lue lisää »
Kymijoen Ravintopalvelut & keskuskeittiö Kapyysi – hyvinvointia maukkaasta ravinnosta vastuullisesti ja tehokkaasti

Kymijoen Ravintopalvelut & keskuskeittiö Kapyysi – hyvinvointia maukkaasta ravinnosta vastuullisesti ja tehokkaasti

Lue lisää »
Aluemyyntipäällikkömme Sami Mäki palvelee Pohjanmaan alueen asiakkaita

Aluemyyntipäällikkömme Sami Mäki palvelee Pohjanmaan alueen asiakkaita

Lue lisää »
Kellahden Kartano – lähiruokaa luonnon helmassa

Kellahden Kartano – lähiruokaa luonnon helmassa

Lue lisää »
Huoltopalvelumme ovat vahvistuneet

Huoltopalvelumme ovat vahvistuneet

Lue lisää »
K-Market Maarinsolmu - nimeään isompi kauppa

K-Market Maarinsolmu - nimeään isompi kauppa

Lue lisää »
Pienennämme hiilijalanjälkeämme Kaukokiito BIO -palvelun avulla

Pienennämme hiilijalanjälkeämme Kaukokiito BIO -palvelun avulla

Lue lisää »
Kymijoen Ravintopalvelut & keskuskeittiö Kapyysi – hyvinvointia maukkaasta ravinnosta vastuullisesti ja tehokkaasti

Kymijoen Ravintopalvelut & keskuskeittiö Kapyysi – hyvinvointia maukkaasta ravinnosta vastuullisesti ja tehokkaasti

Lue lisää »
Aluemyyntipäällikkömme Sami Mäki palvelee Pohjanmaan alueen asiakkaita

Aluemyyntipäällikkömme Sami Mäki palvelee Pohjanmaan alueen asiakkaita

Lue lisää »
Kellahden Kartano – lähiruokaa luonnon helmassa

Kellahden Kartano – lähiruokaa luonnon helmassa

Lue lisää »