Tarinat

Strandis – savustamo ainutlaatuisten palvelujen keskiössä

Dieta Oy | 01.12.2020

Strandis sijaitsee Pohjanmaan kauniissa saaristossa Pietarsaaresta pohjoiseen. Yrittäjä Anders Högbergille paikka on tuttu jo nuoresta. Hän oli vasta 15-vuotias, kun hänen vanhempansa ostivat paikan kahdeksankytluvun puolivälissä. Vuosien aikana paikan toiminta on kehittynyt monella tavoin, mutta vuonna 1987 perustettu savustamo on edelleen merkittävässä osassa.

Strandis

Strandis sijaitsee Pohjanmaan kauniissa saaristossa. Sijainnillisesti parempaa paikkaa savustamolle on vaikeaa kuvitella.

 

Alkujaan paikalla sijaitsi leirintäalue, johon kuului pieniä mökkejä ja vaunupaikkoja sekä pieni baari, jonka yhteydessä oli kioskitoimintaa. Koska niihin aikoihin lähikaupat olivat suosittuja päättivät Andersin vanhemmat pian paikan ostamisen jälkeen avata kaupan. Kesäisin kävijöitä riitti; oli veneilijöitä, matkailijoita ja mökkikansaa. Talvet olivat kuitenkin hiljaisempia. Kun isompia marketteja alkoi ilmestyä, väheni perjantaikauppa ja oli keksittävä rinnalle uutta toimintaa kokonaisuutta tukemaan – alettiin savustamaan kalaa, siitä se lähti.

Savustusidea sai alkunsa Andersin isän Dage Högbergin kiinnostuksen kautta, joka oli toiminut lihamestarina ja lisäksi savustanut kalaa jo vuosia omaksi ilokseen mökillään. Kun savustusuunit asetettiin aivan järven viereen lähelle maantietä ja savua alkoi nousta, pysähtyivät ohikulkijat ihmettelemään, mitä paikalla tapahtuu ja löysivät savustamon. Siihen aikaan savustettiin pääasiassa siikaa perinteistä savustustapaa käyttäen. Ihmiset tykkäsivät kalasta todella paljon. Sana levisi ja pikkuhiljaa savustamolle alkoi muodostua omaa asiakaskuntaa ja sen kysyntä alkoi kasvaa.

Lopulta kysyntä oli niin suurta, että elintarvikeviranomaiset olivat sitä mieltä, että tekemiselle olisi syytä rakentaa virallisemmat tilat. “Tavallisesti niin lähelle järven rantaa ei saanut rakentaa, mutta meille myönnettiin poikkeuslupa”, kertoo Högberg ja naurahtaa: “Taisivat päättäjätkin tykkätä jo silloin niin paljon siitä kalasta, että myönsivät siksi poikkeuksen.” Uudet tilat rakennettiin aivan järven rantaan maantien varrelle, jonka toisella puolella aallokoi meri. Oikeastaan sijainnillisesti parempaa paikkaa savustamolle on vaikeaa kuvitella. “Tässä löytyy hyvät puitteet kalan myymiseen luonnollisesti”, hymyilee Anders.

 

Savustamo saa oman ravintolansa

Kun kiinnostus savustamon tuotteita kohtaan kasvoi, avattiin 90-luvulla sen rinnalle ravintola, jossa savustustuotteet olivat keskeisenä ja jonne saattoi tulla heti paikan päälle niistä nauttimaan. Savustamon tuotteet ovat isossa roolissa Strandiksen ravintolassa yhä. Niitä hyödynnetään mahdollisimman paljon ja menuta kasvatetaan niiden kautta laadukkaasti oikeaan suuntaan. Omien tuotteiden käyttö näkyy esimerkiksi siten, ettei Strandiksen pizzoissa käytetä pizzoille tavanomaista tonnikalaa. Kalapizzoissa käytetään täytteenä omaa lämmin- tai kylmäsavustettua kalaa. “Vaikka tonnikala on perus pizzakala, meillä se on tabu, kun on oma kalatuotanto”, Högberg täsmentää ja jatkaa: “Me tehdään ainekset itse ja voidaan olla ylpeitä siitä.

Pääkalalajeina Strandiksessa savustetaan lohta ja siikaa, mutta myös esimerkiksi lahna ja särki kiinnostavat. “Ne ovat jääneet vähän muiden varjoon, mutta ovat hyviä kaloja”, toteaa Anders. Ravintolassa tarjolla on myös savustamon ei-kalatuotteita, kuten savukinkkua, äyriäisiä ja eri kalojen mätiä. Strandiksen hauenmäti sai muutama vuosi sitten ihan valtakunnallistakin tunnustusta voittaessaan Artisaaniruokakilpailun sm-kultaa.

 

Alto-Shaam -matalalämpöuunit monipuolistavat tekemistä

Viime keväällä alkanut epidemiatilanne on asettanut yrittäjät todella koville. Tilanne on ollut myös Strandikselle haastava. “Tämä mitä nyt koetaan on ennen näkemätöntä”, jo yli 30-vuotta yrittäjänä ollut Högberg toteaa. Keväällä muun toiminnan hiljentyessä huomattiin, että oli keksittävä uusia polkuja ja mahdollisuuksia. Tästä seurauksena lähdettiin miettimään, miten savustamoa voitaisiin kehittää ja löydettiin sieltä potentiaalia. Päätettiin viedä tekemistä uudelle asteelle; monipuolistaa tuotteita ja kirkastaa brändiä.

Erikoistuotteet ja tuotteiden kehittäminen olivatkin pääasiallinen syy siihen, miksi lähdettiin tutkimaan minkälaisia vaihtoehtoja savustamiseen markkinoilta löytyy. Högberg oli ehtinyt olla ravintola-alalla jo pitkään ja tiesi Alto-Shaamin entuudestaan sellaisena merkkinä, johon voi luottaa. Alto-Shaamin matalalämpöuunit mahdollistivat aiempaa monipuolisemman tekemisen. Perinteiset savustusuunit jäävät Alto-Shaamien rinnalle, ne sopivat lämminsavustus puolelle yhä. Alto-Shaamien avulla pystytään kuitenkin nyt tekemään myös kylmäsavustusta ja käsittelemään erikoistuotteita. Esimerkiksi villilohi vaatii todella tarkan lämpötilan ja savustusajan optimaalisen mehukkuuden saavuttamiseksi.

Strandiksen Alto-Shaam -uunit mahdollistavat aiempaa monipuolisemman tekemisen. Kuvassa Dage Högberg ja savustaja sekä tuotekehittäjä Mika Ilvoranta.

Alto-Shaam -uunit mahdollistavat monipuolisemman tekemisen. Kuvassa Dage Högberg & savustaja ja tuotekehittäjä Mika Ilvoranta.

 

Premium-tuotteilla lisäarvoa asiakkaille

Strandiksen tavoitteena ei ole suuri volyymi, vaan ennen kaikkea mahdollisimman korkeatasoinen tuote. “Me halutaan päästä premium-luokkaan tuotteiden kanssa ja myydä niitä joko suoraan, tai sitten jonkin yhteistyökumppanin kautta”, kiteyttää Högberg. Huippulaatuinen tuote tarjoaa myös muille toimijoille mahdollisuuden erikoistua sen kautta. Valitsemalla Strandiksen kalan osaksi omaa konseptiaan, voi välillisesti hyötyä Strandiksen ainutlaatuisesta tarinasta ja tarjota omille asiakkailleen lisäarvoa.

Laadukkaassa kalatuotteessa tuoreus on tärkeässä osassa. Högbergin kalaverkostot ovatkin huipputasoa. Strandikseen kalaa toimittaa kaudesta riippuen 50–100 kalastajaa. Tämän lisäksi Högberg omistaa myös itse kalalaitoksen, Kalasatama Kala-aitan Ådön kalasatamassa. Periaatteessa on jopa mahdollista, että aamulla meren puolelta nostettu kala voi jo muutaman tunnin jälkeen olla Strandiksen ravintolan lautasella tarjolla – tämän tuoreemmaksi kalaa ei voi saada.

Savustamon uusi tekeminen on alkanut lupaavasti ja kaikki on siten hyvällä mallilla, että ensi toukokuussa päästään lanseeraamaan uusi kokonaisuus kirkastetulla brändillä. Savustamon sijainnin historiasta ja savustamisperinteestä löytyy vielä paljon sellaista kerrottavaa, mitä halutaan tulevaisuudessa nostaa esille aiempaa vahvemmin. Ainutlaatuisia tuotteita ei synny ihan missä tahansa ja ne tarinat, jotka liittyvät esimerkiksi Strandiksen sijaintiin ansaitsevat tulla kerrotuiksi. Ne tulevat myös osaltaan syventämään savustamon tarinaa.

Yhtenä osana uudistuksia on myös savustamotuotteiden verkkokauppa. Tätä varten pohditaan parhaillaan kylmäketjuverkostoa. “Tulevaisuudessa suurin osa kaupasta tullaan tekemään verkossa”, Högberg ennustaa ja jatkaa: “Jotkut pienliikkeet ja erikoiskaupat ovat jyrkästi verkkokauppaa vastaan. Se on hassua, kannattaisi ennemminkin miettiä, mitä mahdollisuuksia se voi pienelle yritykselle tuoda.” Kevään aikana Strandis tulee tekemään myös erittäin mielenkiintoista yhteistyötä erään toisen lähialueen toimijan kanssa – kannattaa pysyä kuulolla.

 


Strandis

Assarskärsvägen 1   |   68570 Larsmo

https://strandis.fi

 


Lue lisää aiheeseen liittyviä tarinoita

Green Hippo Cafe valloittaa nyt myös kalliolaisten sydämiä

Green Hippo Cafe valloittaa nyt myös kalliolaisten sydämiä

Lue lisää »
Suojelemme palan suomalaista ikimetsää

Suojelemme palan suomalaista ikimetsää

Lue lisää »
Gustav Kitchen & Bar – nautintoja ja tarinoita

Gustav Kitchen & Bar – nautintoja ja tarinoita

Lue lisää »
Ravintola Äärellä, Kuppi + Kattila – muutto toi mahdollisuuksia

Ravintola Äärellä, Kuppi + Kattila – muutto toi mahdollisuuksia

Lue lisää »
Ravintola Puistola – Oulun ravintolakulttuurin kivijalka & uudistunut pioneeri

Ravintola Puistola – Oulun ravintolakulttuurin kivijalka & uudistunut pioneeri

Lue lisää »
Uusin asiakaslehtemme on ilmestynyt!

Uusin asiakaslehtemme on ilmestynyt!

Lue lisää »