Tarinat

Vierumäki palvelee valtavan laajaa ja monipuolista asiakaskuntaa

Dieta Oy | 21.06.2022

Viime vuoden lopulla juhlittiin kesällä 2020 aloitetun projektin saattamista maaliin – Vierumäellä avautuivat Hotelli Fennada ja uudet upeat ravintolatilat.

Vierumäki2

Vierumäki Sportsin ravintolapalvelut käsittävät laajan kirjon monipuolisia palveluita; uusina avatut à la carte Ravintola V, urheilijan ja liikkujan ruokaravintola Puhti, kahvila Pihkala uimahallin & kylpylän yhteydessä, penkkiurheilun kotibaari Jatkoaika sekä hotellin vastaanoton Lobby Bar. Alueella jo toimivia ravintolapalveluita  ovat elämysravintolat Kalliokammi & Karhunpesä savusaunojen yhteydessä, catering-palvelut luontoon, huviloihin ja huoneistoihin, Kahvila Greeni, tapahtumaravintolat Vierumäki Areenalla, tilausravintolat Wanha Sali & Country Club sekä alueen luento- ja kokoustilojen kokoustarjoilut.

 

Elämyksellisiä ja monipuolisia ruokakokemuksia jokaiselle

Vierumäki palvelee valtavan laajaa ja monipuolista asiakaskuntaa. Liiketoiminnan ydin on koulutuksessa, huippu-urheilussa, valmennuksessa ja liikunnassa, mutta lisäksi Vierumäellä vierailee myös paljon yritys- ja kokousryhmiä, matkailijoita ja yksittäisiä kuluttajia. Eri ravintolakonseptien suunnittelussa oli erityisesti otettava huomioon se, miten eri ravintolapalvelut saadaan palvelemaan jokaisen asiakkaan erilaisia tarpeita.

Pelkästään jo ydinliiketoiminnan kohderyhmän ravitsemukselliset tarpeet voivat poiketa hyvinkin merkittävästi toisistaan. Vierumäellä valmennettavana voi olla samaan aikaan esimerkiksi nuoria cheerleading-tyttöjä ja jääkiekon A-maajoukkue – molemmille pitää olla ravitsevaa oikeanlaista ruokaa tarjolla. Liikkujan ja urheilijan ruokaravintolan Puhtin ruokatuote onkin tämän vuoksi aina modulaarinen. Oman haasteensa astiavalinnoille antoikin myös se, miten modulaarisen ruokatuotteen tarjoilu toteutetaan ravintolamaisesti.

Suurin osa vierailevista asiakkaista viettää Vierumäellä aikaa useamman päivän ajan. Asiakkaalle, joka tulee lomakohteeseen viettämään aikaa, täytyy löytyä riittävästi elämyksellisiä vaihtoehtoja eri vuorokauden aikoina ja eri tarpeisiin – vaihtelu on valttia. Myös Vierumäellä opiskelevat ja harjoittelevat urheilijat kaipaavat vapaa-ajallaan vaihtoehtoja.

Vaikka kohderyhmä on valtavan laaja, on ravintola- ja ruokapalveluiden tuottamisessa eri kohderyhmien tarpeita huomioiden onnistuttu. Vierumäki tarjoaa vierailijoilleen tasokkaan à la carte -ravintolan, erityisesti urheilijoille suunnatun ruokaravintolan, useamman kahvilan ja baarin, yksityistiloja catering tarjoiluineen, saunatiloja, hotellin loungen ja kokouspalvelut – kesällä vielä lisäksi upeat terassit – kaikkea kaikille löytyy!

Vierumäki

 

Konseptin ja liikeidean kautta astiaratkaisuihin

Dieta valikoitui kumppaniksi projektiin kilpailutuksen kautta, ja yhteistyö käynnistyi suunnilleen vuosi ennen avaamista. “Itselläni ei ollut aiempaa kumppanikokemusta Dietasta, mutta kokemus on ollut positiivinen”, kertoo Vierumäen ravintolapäällikkö Heikki Hytönen. Kun yhteistyö käynnistyi, oli kaikki vielä rakenteilla.Katsoimme yhdessä havainnekuvia konsepteista ja visioimme minkälainen Vierumäestä voisi tulla”, muistelee Dietan asiakkuuspäällikkö Minna Miettinen ja jatkaa: “Pyrimme yhdessä löytämään kestäviä ja käytännöllisiä ratkaisuja, jotka palvelevat loppuasiakasta.”

Kokonaisuuteen istuvia astioita ja välineitä lähdettiin kartoittamaan konseptien, liikeideoiden ja olemassa olevan hyödyntämisen kautta. Sen jälkeen mitoitettiin kalustoa ja hiottiin yksityiskohtia. Projektin aikana johtoajatuksena olivat tehokkaat päälinjat, kestävyys ja käytännöllisyys, unohtamatta loppuasiakkaan kokemaa elämystä.

Astiavalinnoissa on pyritty löytämään erottuvuuden ja monikäyttöisyyden välille ideaali balanssi, ja siinä on myös hienosti onnistuttu. Esimerkiksi aterimiksi valittiin aterinsarja, joka palvelee kaikkia eri konsepteja. Myös viinilasi toimii niin à la carte Ravintola V:ssä kuin vaikkapa terassillakin. Osa astioista on myös personoituja. ”Oli hämmentävää, miten helposti personointi onnistui”, toteaa Heikki. Personointia on voitu hyödyntää myös helpottamaan henkilökunnan tekemistä. Esimerkiksi logollisessa viinilasissa logo toimii samalla mittaviivana, mikä helpottaa juomien annostelua.

Yhteistyön aloittaminen varhaisessa vaiheessa mahdollisti myös molemminpuolisen inspiroitumisen. “Yhteistyö on ollut tiivistä, idearikasta ja sparraavaa”, kiittelee Heikki ja jatkaa: “Konsepteja on hiottu ja kehitetty myös astioiden kautta.” Kaikki ratkaisut on kuitenkin viime kädessä tehty asiakaslähtöisesti kokonaisuutta ja henkilökuntaa unohtamatta. Ammattitaito ja ymmärrys on ollut mukana astiavaihtoehtoja ehdotettaessa. “On ollut hienoa, miten koko kokonaisuutta on osattu ajatella ja huomioida; astiahuolto, varastointi, säilytys, kestävyys”, luettelee Hytönen ja jatkaa: “On myös hienoa, miten eri tuotevalintoja voidaan hyödyntää ympäri koko Vierumäen aluetta.” 

Vierumäen ravintolapalvelut on otettu hienosti vastaan. Esimerkiksi ravintola Puhtiin alueelta pelkästään lounaalle saapuvien henkilöiden määrä on noin kymmenkertaistunut. Myös henkilökunta saa paljon irti siitä, kun asiat on kauniita ja toimivia.

Vierumäki3

Kuvassa Vierumäen markkinointijohtaja Sanna Partanen, Dietan asiakkuuspäällikkö Minna Miettinen & Vierumäen ravintolapäällikkö Heikki Hytönen Vierumäen avajaisissa vuoden 2021 lopulla.

 

Ideointi jatkuu – kesäksi jo uutta luvassa

Kumppanuudessa korostuu myös jatkuvuus yli projektirajojen. Vaikka viime vuoden lopulla juhlittiinkin Vierumäen virallisia avajaisia, matka jatkuu yhä. Kesää varten on ehditty jo tehdä uusia suunnitelmia. Jo ravintoloita avatessa vuoden 2021 lopulla tiedettiin, että terasseista ei haluta niiden jatkeita, vaan niille tullaan luomaan omat uniikit konseptinsa. Terassit tuovat Vierumäelle kesäkaudeksi asiakaspaikkoja noin 450–500 lisää, ja niitä varten on kehitelty oma elämyksellinen reseptiikka, jossa asiakkaat pääsevät itse grillaamaan ruokatuotteita pöytäseurueen keskelle asetettavassa Hibachi-hiiligrillissä.

 Jatkuvuudella oli merkitystä myös tuotehankinnoissa. Haluttiin tehdä valintoja, joista tiedettiin, että tuotesarjaa on saatavana pitkällä aikavälillä, mikäli tarvetta täydennyksille ilmenisi. Kaikkia tarpeita ei myöskään ennalta voida huomioida, osa muotoutui vasta avaamisen jälkeen henkilökunnan tai asiakkaiden toiveiden kautta. “Tällä hetkellä on kuitenkin huomattu jo se, että mitään turhaa hankintaa ei olla tehty”, toteaa Heikki tyytyväisenä ja jatkaa: “Kaikki on löytäneet paikkansa ja kaikki toimii siinä tarkoituksessa, mihin ne on ajateltu.”

Vierumäki_Hibachi2Vierumäellä terasseille on luotu omat uniikit konseptinsa, jossa mm. Hibachi-hiiligrilli on mukana.

 


 

vierumaki.fi

 



Lue lisää aiheeseen liittyviä tarinoita

Huoltopalvelumme ovat vahvistuneet

Huoltopalvelumme ovat vahvistuneet

Lue lisää »
Peijakka osk. – yli 50 vuotta tyytyväisiä asiakkaita.

Peijakka osk. – yli 50 vuotta tyytyväisiä asiakkaita.

Lue lisää »
K-Market Maarinsolmu - nimeään isompi kauppa

K-Market Maarinsolmu - nimeään isompi kauppa

Lue lisää »
Pienennämme hiilijalanjälkeämme Kaukokiito BIO -palvelun avulla

Pienennämme hiilijalanjälkeämme Kaukokiito BIO -palvelun avulla

Lue lisää »
Kymijoen Ravintopalvelut & keskuskeittiö Kapyysi – hyvinvointia maukkaasta ravinnosta vastuullisesti ja tehokkaasti

Kymijoen Ravintopalvelut & keskuskeittiö Kapyysi – hyvinvointia maukkaasta ravinnosta vastuullisesti ja tehokkaasti

Lue lisää »
Aluemyyntipäällikkömme Sami Mäki palvelee Pohjanmaan alueen asiakkaita

Aluemyyntipäällikkömme Sami Mäki palvelee Pohjanmaan alueen asiakkaita

Lue lisää »
Kellahden Kartano – lähiruokaa luonnon helmassa

Kellahden Kartano – lähiruokaa luonnon helmassa

Lue lisää »